Ruszyła budowa IV etapu obwodnicy Drezdenka! Przypominamy historię inwestycji

fot. Burmistrz Drezdenka Karolina Piotrowska

Wczoraj, 7 lutego po wielu latach oczekiwania, a także zabiegania o środki potrzebne na realizację inwestycji ruszyła budowa IV etapu obwodnicy Drezdenka. W artykule przypominamy jak wyglądała jej długa historia.

Wiadomość o rozpoczęciu prac budowlanych IV etapu obwodnicy Drezdenka ucieszyła wszystkich mieszkańców gminy. Nie bez powodu, skoro cała historia tej inwestycji sięga ponad dekady. Decyzja o konieczności jej budowy pojawiła się ponad 10 lat temu – konieczności, ponieważ jej głównym zadaniem było, jest i będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta.

Rozwój Drezdenka i gmin ościennych sprawia, że ruch drogowy, w tym wielotonowych ciężarówek w okolicy regularnie wzrasta. Według obliczeń przeprowadzonych w 2015 roku ruch dobowy w mieście wynosił ok. 7 tys. pojazdów na dobę, a w latach 2020-2021 wzrósł o ponad 40% – do blisko 10 tys. pojazdów na dobę. Drezdenko z racji na swoje położenie jest połączeniem istotnych dróg wojewódzkich: 156, 158, 160, 164, 174 oraz 181. Przez tak skonstruowaną sieć dróg ciężkie ciężarówki zmuszone są przejeżdżać przez ścisłe centrum miasta, znane ze swojego zabytkowego układu architektonicznego.

I i II etap obwodnicy

We wrześniu 2015 roku uroczyście otworzono pierwszy i jednocześnie najkrótszy odcinek obwodnicy Drezdenka, sfinansowany w 99% z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, którego koszt wyniósł 6,9 mln złotych.

II etap obwodnicy został oddany do użytku w styczniu 2018 roku. Odcinek o długości 1,84 km, pomiędzy drogami wojewódzkimi 160 i 181 kosztował 12,1 mln złotych. 9,8 mln złotych pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, a 1,1 mln złotych ze środków budżetu państwa. Tym samym otworzono całą południową część obwodnicy Drezdenka.

W ramach RPO zapisany na liście rezerwowej został także III odcinek obwodnicy o szacowanej wartości 46 mln złotych, który nie został mimo to zrealizowany.

III i IV etap obwodnicy – wojewódzki spór dekady

Po ukończeniu pierwszych dwóch etapów obwodnicy znów wybrzmiała dyskusja o tym, kto i za czyje środki powinien wybudować pozostałe jej etapy. Oczywistym było, że Gmina Drezdenko nie uniesie takiej inwestycji, poza tym obwodnica łączy drogi podlegające Zarządowi Dróg Wojewódzkich, więc to Zarząd Województwa Lubuskiego był adresatem apeli władz o jej sfinansowanie, który stał na stanowisku, że nie jest w stanie samodzielnie sfinansować całej tej inwestycji. Budowa obwodnicy została wpisana do Wojewódzkiego Programu Budowy i Modernizacji Dróg, a także ujęta w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Lubuskiego, z uwzględnieniem współfinansowania z rządowego programu budowy dróg.

ZDW w 2021 złożył wnioski o dofinansowanie budowy III i IV etapu obwodnicy Drezdenka w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W grudniu tego samego roku, ówczesny Wojewoda Lubuski Władysław Dajczak ogłosił, że rząd przyznał dofinansowanie na realizację obu etapów w wysokości 50% potrzebnych kosztów – 85 milionów złotych.

Pomimo tego, Zarząd Województwa Lubuskiego, w tym ówczesna Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Polak stała na stanowisku, że przyznane dofinansowanie jest zbyt niskie, aby samorząd województwa mógł zrealizować oba etapy. Paweł Kozłowski, rzecznik prasowy ZWL przekazywał wtedy, że spodziewano się dofinansowania na poziomie 80, a nawet 85 procent.

Wtedy też rozpoczęła się polityczna przepychanka pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, a Lubuskim Urzędem Wojewódzkim. Obie strony politycznego sporu chcąc zyskać na sprawie zaczęły przerzucać się odpowiedzialnością i oskarżeniami o dążenie do niezrealizowania tej inwestycji. Organizowano konferencje prasowe, wywiady po to, aby zyskać jak największy kapitał polityczny przez jedną jak i drugą stronę. Na czym nie zyskiwali mieszkańcy Drezdenka.

Ostatecznie w 2023 roku, po dwóch latach dyskusji Zarząd Województwa Lubuskiego uległ naciskom opinii publicznej (w tym kilku tysiącom podpisów pod petycją) i zawarł porozumienie z Ministerstwem Infrastruktury ws. finansowania IV etapu obwodnicy, który uznano za o wiele ważniejszy i bardziej skomplikowany niż III. Ustalono, że ZDW przyjmie 50% dofinansowanie inwestycji w wysokości prawie 60 mln złotych, a ze swoich środków wyłoży prawie 52 mln złotych. Dodatkowe 8 mln złotych zgodnie z ustaleniami miała dołożyć Gmina Drezdenko.

Rozpoczęcie prac budowlanych IV etapu obwodnicy

Po latach debaty, 4 grudnia 2023 roku podpisano długo wyczekiwaną umowę na realizacje inwestycji. Przetarg na budowę najbardziej skomplikowanego odcinka obwodnicy wygrała firma Budimex, oferując realizację projektu za 108 mln złotych w 34 miesiące.

W środę, 7 lutego rozpoczęły się pierwsze prace budowlane, które ogłosiła Burmistrz Drezdenka, Karolina Piotrowska:

Obwodnica Drezdenka – etap IV – zabiegaliśmy o nią kilka lat. To już nie tylko plany i projekty – ruszyły roboty budowlane. Każdy z mieszkańców ma w tym strategicznym zadaniu swój udział, gdyż Gmina Drezdenko wspiera finansowo tę inwestycję. Wczoraj na sesji zdecydowano o przekazaniu z budżetu roku 2024 – 2 000 000 zł dotacji dla Województwa Lubuskiego na ten cel.

Karolina Piotrowska, Burmistrz Drezdenka

W ramach IV, najdroższego i najdłuższego etapu obwodnicy powstaną:

  • odcinek drogi o długości 3,5 km (od DW 156/160/164 do DW 158);
  • most i estakada kolejowa nad doliną rz. Noteć o długości 345 (!) metrów oraz wiadukt kolejowy o długości 18 metrów;
  • rondo na skrzyżowaniu DW 156/160/164;
  • przejazdy gospodarcze i przejścia dla zwierząt;
  • chodniki w obrębie ronda;
  • kanalizacja deszczowa;
  • oświetlenie;
  • urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Zakończenie budowy IV etapu obwodnicy Drezdenka planowane jest na 2026 rok. Natomiast III etap obwodnicy został odłożony na bliżej nie określony czas, do momentu aż możliwe będzie jego sfinansowanie w ramach podobnej współpracy finansowej samorządu województwa i rządu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*