Drogowy recydywista z Gościmca jednak trafi do aresztu

drogowy recydywista

Drogowy recydywista z Gościmca jednak trafi do aresztu

Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim po odwołaniu Prokuratury Rejonowej w Strzelcach Krajeńskich zmienił decyzję i tymczasowo aresztował 39-letniego recydywistę, którego przypadek budził kontrowersje. Jednocześnie pojawiają się nowe propozycje zmian w prawie drogowym, mające na celu zaostrzenie sankcji wobec kierowców łamiących zakazy. Czy te zmiany poprawią bezpieczeństwo na drogach? O sprawie pisaliśmy już wcześniej – link

Decyzja Sądu Okręgowego

We wtorek, 25 lutego, Sąd Okręgowy w Gorzowie zmienił postanowienie Sądu Rejonowego w Strzelcach Krajeńskich i zdecydował o tymczasowym aresztowaniu 39-letniego kierowcy, który po raz kolejny prowadził busa pod wpływem alkoholu, mimo trzykrotnego, dożywotniego zakazu. Przestępstwo to, zagrożone jest karą do 7,5 roku pozbawienia wolności. Decyzja sądu opiera się na obawie, że podejrzany może uciec lub ukryć się, mimo że przyznał się do winy i podał swoje aktualne miejsce pobytu.

Sąd Okręgowy w Gorzowie zmienił postanowienie Sądu Rejonowego w Strzelcach Krajeńskich. Decyzją sędziego 39-letni mężczyzna zostanie tymczasowo aresztowany na okres 3 miesięcy.

sędzia Roman Makowski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim

Statystyki i wyzwania – jak wygląda walka z nietrzeźwością na drogach?

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że średnio dziennie zatrzymuje się 69 kierowców, którzy nie powinni prowadzić pojazdów z uwagi na sądowe zakazy lub decyzje o cofnięciu uprawnień. W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań alkomatem, zatrzymując 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących – choć liczba ta spadła o 3,5% w porównaniu do 2023 roku, problem nadal pozostaje poważny. Dodatkowo w 2024, aż 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,3 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień.

Propozycje nowelizacji – zaostrzenie sankcji dla kierowców

W związku z rosnącymi wyzwaniami, przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Spraw Wewnętrznych, Infrastruktury, Komendy Głównej Policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego opracowali projekt nowelizacji przepisów, który miałby zostać przyjęty w II kwartale 2025 roku. Kluczowe zmiany obejmują:

  • Możliwość konfiskaty pojazdu przy stężeniu alkoholu od 0,5 do 1,5 promila, a obowiązkową konfiskatę, gdy stężenie przekracza 1,5 promila,
  • Wprowadzenie minimalnego świadczenia pieniężnego w wysokości 10 tys. zł jako dodatkowego środka odstraszającego,
  • Zaostrzenie kar za naruszanie sądowych zakazów prowadzenia pojazdów, z możliwością orzeczenia dożywotniego zakazu.

Osobie, która po raz pierwszy popełniła niewielki błąd, chociaż oczywiście to są poważne sprawy, na pewno należy dać szansę na poprawę, ale jeżeli mówimy o którymś razie, gdzie nietrzeźwy kierowca kolejny raz prowadzi pojazd i jest zatrzymywany przez policjantów, tutaj kara musi być bezwzględnie najsurowsza. Przede wszystkim ta osoba nie powinna w żaden sposób pojawić się na drodze za kierownicą pojazdu

nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

Podsumowanie

Decyzja Sądu Okręgowego o tymczasowym aresztowaniu recydywisty wysyła jasny sygnał – osoby łamiące prawo i narażające innych na niebezpieczeństwo nie będą tolerowane na drodze. Jednocześnie nadchodzące zmiany legislacyjne mają na celu jeszcze skuteczniejsze wyeliminowanie problemu nietrzeźwości na drogach.

  • drogowy recydywista
  • drogowy recydywista
  • drogowy recydywista

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*